744 اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست میراث فرهنگی ثبت شد

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر 1511 اثر تاریخی در خراسان شمالی شناسایی شده و 744 اثر تاریخی از این تعداد نیز در فهرست میراث فرهنگی کشور ثبت شده است.

- اخبار استانها -

علی مستوفیان در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد با اشاره به قومیت های استان خراسان شمالی و ظرفیت های گردشگری استان اظهار داشت: یکی از مهمترین خصیصه های خراسان شمالی وجود بافت متنوع قومی و مولفه های فرهنگی متفاوت آن است. اقوام خراسان شمالی با فرهنگ های متفاوت موجبات تنوع در معیشت و زندگی اعتقادات و باورها آداب و رسوم و موسیقی شده است.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی مهمترین جلوه هویت و فرهنگ ملی هر کشور است و جزو سرمایه های ماندگان یک کشور محسوب می شود افزود: یکی از مهم ترین وظیفه های اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در حوزه میراث فرهنگی بررسی شناسایی و ثبت محوطه ها، تپه ها، بناها و مجموعه های تاریخی استان و تهیه اطلس آثار تاریخی خراسان شمالی است.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر 1511 اثر تاریخی در خراسان شمالی شناسایی شده و 744 اثر تاریخی از این تعداد نیز در فهرست میراث فرهنگی کشور ثبت شده که از این تعداد 527 اثر تاریخی، 60 اثر طبیعی، 117 اثر ناملموس و 40 اثر منقول است.

مستوفیان با تاکید بر اینکه مرمت و ساماندهی اشیا فرهنگی و تاریخی و همچنین حفاظت از بناهای تاریخی استان به عهده میراث فرهنگی و گردشگری است گفت: تعداد 6 اثر از مجموعه های تاریخی استان ثبت جهانی شده که شامل موسیقی مقامی بخش های شمال خراسان، ابریشم کشی و سوزن دوزی ترکمن، جنگل های هیرکانی، ساخت دوتار و کاروانسرای قلی است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان شمالی با اشاره به اینکه تعداد 67 اثر از آثار تاریخی استان مرمت شده افزود: تعداد 67 اثر تاریخی بنا در قالب 378 مرتبه با اعتباری به مبلغ 289045 میلیون ریال مرمت شده است. همچنین اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری سه پایگاه فعال میراث فرهنگی در شهرهای بلقیس، روئین و ریوی دارد.

مستوفیان در پایان با اشاره به اینکه 388 هزار و 638 نفر از موزه های استان بازدید به عمل آوردند اضافه کرد: در حال حاضر خراسان شمالی 6 موزه فعال به متراژ 12 هزار و 150 متر مربع در شهرستان های بجنورد، فاروج، جاجرم، گرمه و شیروان دارد ضمن اینکه موزه های اسفراین و سملقان به متراژ 1500 متر در دست اقدام است.

انتهای پیام/

نظرات

captcha